O autorze
Ewa Szok - Prezes Zarządu Domu Aukcyjnego Libra. Absolwentka Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych na Uniwersytecie Warszawskim ze specjalizacją z socjologii sztuki (praca badawcza kolekcjonerów polskiej sztuki współczesnej). Wieloletni członek zarządu Towarzystwa Przyjaciół Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, gdzie zajmowała się działalnością charytatywną wspierającą budowę kolekcji Muzeum. Od 4 lat pracuje jako niezależny art advisor i pomaga tworzyć prywatne i korporacyjne kolekcje sztuki. Dodatkowe wykształcenie z zakresu obrotu dziełami sztuki zdobywała w londyńskich domach aukcyjnych Sotheby’s i Christie’s i na praktykach w Szwajcarii.

Bezpieczna inwestycja w fotografie

Peter Lindbergh, Christy Turlington, American Vouge, 1988 www.artlibra.pl
Peter Lindbergh, Christy Turlington, American Vouge, 1988 www.artlibra.pl
Dzisiaj kolumny bloga oddajemy kolekcjonerowi fotografii: Wojciechowi Jędrzejewskiemu. W roku 2002 jako pierwszy prywatny polski kolekcjoner fotografii artystycznej zaprezentował w Krakowie w Galerii Artemis wybór stu zdjęć ze swojej kolekcji. Prace będące w posiadaniu Wojciecha Jędrzejewskiego były prezentowane podczas wystaw organizowanych przez galerie i muzea. 4 grudnia br. w Domu Aukcyjnym Libra, odbędzie aukcja wybranych prac z jego kolekcji. Będzie to pierwsza aukcja fotografii z prywatnej polskiej kolekcji zdjęć artystycznych i pierwsza w Polsce, na której znajdą się odbitki najważniejszych światowych artystów fotografii: Henri Cartier Bresson, Richard Avedon, Peter Lindbergh. Katalog dostępny na www.artlibra.pl

Coraz większy rynek
Z roku na rok zwiększa się wartość światowego rynku fotografii kolekcjonerskiej. Przybywa kupujących i powiększa się oferta sprzedaży zdjęć artystycznych. Najlepiej świadczy o tym trwający obecnie w Paryżu salon ParisPhoto2017, który już po raz 21. prezentuje ofertę najważniejszych galerii fotografii z całego świata. Towarzyszy temu wydarzeniu wielotysięczna publiczność z wielu krajów, bijąc z roku na rok rekordy frekwencji.

Także na polskim rynku fotografii kolekcjonerskiej widać postęp i choć rynek ten tworzył się ze znacznym opóźnieniem w stosunku do Europy Zachodniej to może już poszczycić się profesjonalną ofertą sprzedaży zdjęć. Przybywa w Polsce kupujących a fotografia zdobywa coraz większe uznanie u osób prywatnych, firm inwestujących w wartość swoich zasobów oraz kolekcjonerów.


Bezpieczeństwo inwestycji

Dla wszystkich, którzy zechcą zainwestować swoje pieniądze w zakup fotografii bardzo istota jest, podobnie jak w przypadku innych dziedzin sztuki, autentyczność dzieła. Ważne jest zatem wiarygodne źródło jego pozyskania. Najlepsze ku temu miejsce to pracownia samego artysty, lub jego rodzina w przypadku, kiedy artysta nie żyje. Galeria sztuki lub fotografii czy dom aukcyjny, oferujący sprzedaż zdjęć poprzez aukcje. W instytucjach tych za autentyczność fotografii odpowiadają profesjonaliści biorąc na siebie za to odpowiedzialność. Zarówno autor jak galeria czy dom aukcyjny mogą wystawić pokwitowanie kupna fotografii, co jest równoznaczne z dowodem autentyczności dzieła.

Niezbędne wymagania

Poniżej w skróconej formie najistotniejsze wymagania jakie powinny spełniać fotografie na rynku kolekcjonerskim.
1. Sygnatura. Autor powinien własnoręcznie podpisać swoje dzieło. Jego sygnatura uwiarygadnia zdjęcie i stanowi nieodłączny jego element, jest potwierdzeniem wykonania dzieła przez artystę.
2. Tytuł. To także immanentna cecha dzieła. Bardzo często jest uzupełnieniem kreacji artysty, często jego komentarzem na temat dzieła. Potrafi także dostarczyć istotnej wiedzy nt. zdjęcia i odróżnić je od innych dzieł tego samego artysty.
3. Data. Istotne jest, aby na fotografii został podany rok wykonania zdjęcia i odbitki, którą zamierzamy kupić. Ma to zasadniczy wpływ na jej wartość.
4. Edycja. Podobnie jest z edycją fotografii, która powinno zostać zaznaczona przez autora na zdjęciu. Najcenniejsze są te prace, które ją posiadają. Mniej cenne zaś te, które zostały wykonane przez autora własnoręcznie i przez niego sygnowane, ale nie mają edycji bo została już wyczerpana.

Własnoręcznie ołówkiem
Miejscem, gdzie powinny się znaleźć te informacje własnoręcznie napisane przez autora miękkim ołówkiem, lub pisakiem nie degradującym papieru fotograficznego, to albo rewers zdjęcia albo przestrzeń pod nim. To najbardziej tradycyjne miejsca na adnotacje autora. Dowolna jest kolejność napisów. Nie podaje się natomiast na zdjęciu także bardzo istotnych informacji jak: technika wykonania odbitki, format i kategoria zdjęcia. Te dane można zawrzeć w pokwitowanie zakupu.


Inne ważne informacje
5. Format. Ma on także wpływ na wartość zdjęcia, zwłaszcza wówczas, kiedy autor ustanowił więcej niż jedną edycję swojego dzieła.
6. Technika wykonania. Technika wykonania zdjęcia, ma także zasadniczy wpływ na jego wycenę. Przyjmuje się na rynku fotografii kolekcjonerskiej, że najbardziej trwałe są archiwalne techniki wykonania odbitek w tym odbitki żelatynowo-srebrowe /gelatin silver print/. Wśród współczesnych technik cenne kolekcjonersko są te, które posługują się laserem do naświetlania klasycznych papierów fotograficznych np. Lambda Print.
7. Kategoria zdjęcia. Najcenniejsze z punktu widzenia kolekcjonera są te odbitki fotografii, które autor wykonał własnoręcznie lub zostały wykonane pod jego nadzorem artystycznym jednak nie później niż pięć lat od powstania zdjęcia. Noszą one miano vitage print. Istnieją także inne kategorie odbitek jednak te spośród nich są najcenniejsze.


Jeśli fotografie, które weszły w państwa posiadanie spełniają powyższe wymagania to inwestycja jest bezpieczna. Zdjęcia te spełniają bowiem wymagania fotografii kolekcjonerskiej, które obowiązują na całym świecie.

Życzę udanych zakupów


Wojciech Jędrzejewski
Trwa ładowanie komentarzy...